Εικόνες
Αλφαβητική παρουσίαση ως προς: τίτλο, χρονολογία, ζωγράφος
Υπάρχουν 40 καταχωρήσεις.
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας τέλη 16ου- αρχές 17ου αιώνα, 37,5x43,5εκ. Εμμανουήλ Τζανφουρνάρης Η παράσταση αυτή παρουσιάζει την αναστήλωση των εικόνων που εορτάζεται από την ορθόδοξη εκκλησία κατά την Κυριακή της Ορθοδοξίας. Η επιφάνεια της εικόνας διαιρείται σε δύο ζώνες. Στην επάνω δύο άγγελοι κρατούν την εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας που έχει πορφυρή ποδέα και βέλο ανασηκωμένο και στερεωμένο στο επάνω μέρος. Αριστερά παριστάνεται η αυτοκράτειρα Θεοδώρα που αποκατέστησε τη λατρεία των εικόνων και ο μικρός γιος της, αυτοκράτορας Μιχαήλ ο Γ΄. Δεξιά βρίσκονται οι ιεράρχες που πρωτοστάτησαν στην αποκατάσταση των εικόνων. Οι μορφές αυτές ταυτίζονται με μικρογράμματες επιγραφές. Στην κάτω ζώνη βρίσκονται σε δύο ομάδες, οι Ομολογητές, μοναχοί που υπερασπίστηκαν τις εικόνες, οι οποίοι κρατούν ανάμεσά τους την εικόνα του Χριστού Παντοκράτορα. Στην αριστερή ομάδα εικονίζεται και η αγία Θεοδοσία με εικόνα της Παναγίας στα χέρια της. Λέξεις-Κλειδιά: Κυριακή της Ορθοδοξίας, Εμμανουήλ Τζανφουρνάρης, Παναγία Οδηγήτρια, αυτοκράτειρα Θεοδώρα, αυτοκράτωρ Μιχαήλ ο Γ΄, Εικονομαχία, Ομολογητές, αγία Θεοδοσία |
|
Εικονογράφηση του ύμνου «Επί Σοι Χαίρει» τέλη 16ου αιώνα, 47x71,5εκ. Γεώργιος Κλόντζας
|
|
Η Δευτέρα Παρουσία τέλη 16ου αιώνα, 96x127εκ. Γεώργιος Κλόντζας
|
|
Τρίπτυχο τέλη 16ου αιώνα, 79x67εκ. Γεώργιος Κλόντζας Το τρίπτυχο έχει ξυλόγλυπτη βάση και επίστεψη διακοσμημένη με δεκαπέντε μικρά μετάλλια με σκηνές από τη Γένεση. Στην εσωτερική του όψη παριστάνεται η Δευτέρα Παρουσία. Στο κεντρικό φύλλο επάνω βρίσκεται ο Παντοκράτορας που δέχεται τις δεήσεις της Παναγίας και του Προδρόμου, χαμηλότερα ο σταυρός με τον Αδάμ και την Εύα και οι χοροί των πατριαρχών και των προφητών. Πιο κάτω εικονίζονται η Ψυχοστασία και η Κόλαση. Στο αριστερό φύλλο παριστάνονται έξι απόστολοι ένθρονοι, σε δύο ζώνες οι χοροί των ιεραρχών, των στρατιωτικών αγίων και των μοναχών και πιο κάτω η Έγερση των νεκρών. Στο δεξί φύλλο παριστάνονται οι υπόλοιποι έξι απόστολοι, οι άνθρωποι που περιμένουν την κρίση τους και η Κόλαση με το κτίριο της φλεγόμενης καμίνου, τη βάρκα με τον φοβερό βαρκάρη, τη γέφυρα με τους αμαρτωλούς και τους δαίμονες που στέλνουν τους ανθρώπους στο στόμα του δράκοντα. Λέξεις-Κλειδιά: Τρίπτυχο, Γεώργιος Κλόντζας, Δευτέρα Παρουσία, Αποκάλυψη, Cappella Sistina, Προσκύνηση των Μάγων, Βρεφοκτονία, Κοίμηση της Θεοτόκου, Μετάσταση της Θεοτόκου, επεισόδιο του Ιεφωνία |
|
Η Εις Άδου Κάθοδος τέλη 16ου αιώνα, 42,5x48,5εκ. Μάρκος Μπαθάς (1498-1578) Η εικόνα αυτή ακολουθεί το εικονογραφικό πρότυπο της εικόνας αρ. 6 του Μουσείου. Εδώ ο Χριστός δεν περιβάλλεται από δόξα και δεν υπάρχουν οι άγγελοι με τα σύμβολα του Πάθους. Ο Αδάμ γονατίζει επάνω στο σκέπασμα της σαρκοφάγου, που είναι τοποθετημένο διαγώνια, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος δείχνει τον Χριστό με μία θεατρική κίνηση και ο αλυσσοδεμένος Άδης βγάζει φωτιές από το στόμα του. Λέξεις-Κλειδιά: Εις Άδου Κάθοδος, Ανάσταση, Αδάμ, Εύα, Ιωάννης Πρόδρομος, Προφήτες, Μάρκος Μπαθάς |
|
Ο Χριστός Μέγας Αρχιερεύς και αφιερωτές τέλη 16ου αιώνα, 44x56εκ. άγνωστος ζωγράφος του Χάνδακα
|
|
Η Κοίμηση της Παναγίας γύρω στο 1600, 37,5x32,2εκ. άγνωστος ζωγράφος από την Κρήτη Στην εικόνα αυτή με το ελλειψοειδές σχήμα παριστάνονται η Κοίμηση της Θεοτόκου, η Μετάσταση και το επεισόδιο του Ιεφωνία. Η Κοίμηση της Θεοτόκου με τη μεγάλη νεκρική κλίνη, τον Χριστό που παραλαμβάνει την ψυχή της Παναγίας, τους αποστόλους και τους δύο υμνογράφους, Ιωάννη Δαμασκηνό και Κοσμά Μελωδό, αναπτύσσεται στο κεντρικό τμήμα της επιφάνειας. Οι απόστολοι έρχονται από τα πέρατα του κόσμου επάνω σε δύο νεφελώματα. Όπως συνηθίζεται, το επεισόδιο με τον αρχάγγελο Μιχαήλ που κόβει τα χέρια του Ιεφωνία, παριστάνεται σε μικρότερη κλίμακα μπροστά από την κλίνη και στον ουρανό βρίσκεται η Μετάσταση της Θεοτόκου. Στο τελευταίο επεισόδιο η Παναγία μεταφέρεται επάνω σε νεφέλωμα από δύο αγγέλους στον ουρανό. Δύο άλλοι άγγελοι έχουν ανοίξει τις πύλες του ουρανού για να την υποδεχτούν. Η κορνίζα είναι ξυλόγλυπτη με διάτρητη διακόσμηση σε στυλ μπαρόκ, που περιλαμβάνει την αετωματική επίστεψη, αγγέλους, γιρλάντες και ερωτιδείς. Λέξεις-Κλειδιά: Κοίμηση της Θεοτόκου, Μετάσταση της Θεοτόκου, Επεισόδιο του Ιεφωνία, Ιωάννης Κύπριος, Κοσμάς ο Μελωδός |
|
Παναγία η Νικοποιός 1594, 41,2x53εκ. Θωμάς Μπαθάς (;) Στην εικόνα αυτή η Παναγία παριστάνεται ημίσωμη και μετωπική, να κρατά με τα δύο χέρια της τον Χριστό μπροστά στο στήθος της, και στον άξονα του σώματός της. Ο φωτοστέφανός της έχει διακόσμηση που μιμείται πολύτιμες πέτρες. Το μαφόριό της είναι σκούρο σε αντίθεση με τα λαμπερά ενδύματα του Χριστού. Λέξεις-Κλειδιά: Παναγία η Νικοποιός, Θωμάς Μπαθάς, άγιος Μάρκος, Βενετία |
|
Η Κοίμηση του Αγίου Σπυρίδωνος και σκηνές του βίου του 1595, 60,5x42,8εκ. Εμμανουήλ Τζανφουρνάρης
|
|
Ο Χριστός Μέγας Αρχιερεύς 17ος αιώνας, 36x44,5εκ. Ιερέας Νικόλαος Κ[…]
|
|
1 2 3 4 |