Εικόνες

Αλφαβητική παρουσίαση ως προς: τίτλο, χρονολογία, ζωγράφος

Εμφάνιση μόνο των εικόνων με κωδικό:

Υπάρχουν 40 καταχωρήσεις.

photo Ο Χριστός Μέγας Αρχιερεύς και αφιερωτές
τέλη 16ου αιώνα, 44x56εκ.
άγνωστος ζωγράφος του Χάνδακα

"Στο ευαγγέλιο που κρατεί ο Χριστός αναγράφονται ευαγγελικά χωρία από τον Ιωάννη (18,36) και τον Ματθαίο (26,26). Στο χρυσό βάθος της εικόνας υπάρχουν οι επιγραφές Ι(ησού)C X(ριστό)C Ο ΒΑCΙΛΕΥC ΤΩΝ ΒΑCΙΛΕΥΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕΓΑC ΑΡΧΙΕΡΕΥC"

Ο Χριστός, καθισμένος σε πλατύ θρόνο, φοράει πατριαρχικό σάκκο και ωμοφόριο, όπως οι αρχιερείς, καθώς και αυτοκρατορικό στέμμα με πρεπενδούλια και λώρο, όπως ο αυτοκράτορας. Δεξιά από το υποπόδιο στο οποίο πατεί τα πόδια του ο Χριστός εικονίζεται γονατισμένος γενειοφόρος αφιερωτής με μαύρο βενετικό ένδυμα και κάλυμμα στο κεφάλι και μπροστά του μικρό αγόρι, επίσης γονατισμένο, με κόκκινα ενδύματα. Και οι δύο ενώνουν τα χέρια μπροστά στο στήθος σε δέηση.

Λέξεις-Κλειδιά: Ιησούς Χριστός, Μέγας Αρχιερεύς, αφιερωτές, Βενετία
photo Πάλα αλταρίου. Παναγία βρεφοκρατούσα, Προφήτες, Απόστολοι και Άγιοι.
αρχές 14ου αιώνα, 137x66εκ.
άγνωστος ζωγράφος από τη Βενετία

Σε τρεις οριζόντιες ζώνες διατάσσονται ολόσωμοι απόστολοι, προφήτες, ιεράρχες και άγιοι, οι περισσότεροι δεόμενοι και στραμμένοι προς μία κεντρική μορφή. Στην επάνω ζώνη εικονίζεται η Παναγία στον εικονογραφικό τύπο της Νικοποιού (όπως και η βυζαντινή εικόνα στον Άγιο Μάρκο της Βενετίας). Πλαισιώνεται από δύο σεβίζοντες αρχαγγέλους και δέχεται τις δεήσεις των προπατόρων, των ευαγγελιστών, προφητών και αποστόλων. Στη δεύτερη ζώνη ο αρχάγγελος Μιχαήλ και στην τρίτη ο άγιος Γεώργιος, πλαισιώνονται από ιεράρχες και αγίους, καθώς και από αγίους και αγίες, αντίστοιχα, τόσο του ανατολικού, όσο και του δυτικού δόγματος.

Λέξεις-Κλειδιά: Πάλα, αλτάρι, Παναγία Νικοποιός, Προφήτες, Απόστολοι, Άγιοι, αρχάγγελοι, Βενετία
photo Παναγία η Νικοποιός
1594, 41,2x53εκ.
Θωμάς Μπαθάς (;)

Στην εικόνα αυτή η Παναγία παριστάνεται ημίσωμη και μετωπική, να κρατά με τα δύο χέρια της τον Χριστό μπροστά στο στήθος της, και στον άξονα του σώματός της. Ο φωτοστέφανός της έχει διακόσμηση που μιμείται πολύτιμες πέτρες. Το μαφόριό της είναι σκούρο σε αντίθεση με τα λαμπερά ενδύματα του Χριστού.

Λέξεις-Κλειδιά: Παναγία η Νικοποιός, Θωμάς Μπαθάς, άγιος Μάρκος, Βενετία
photo Παναγία Οδηγήτρια
πρώτες δεκαετίες του 16ου αιώνα, 55,5x73εκ.
άγνωστος Κρητικός ζωγράφος

"Μ(ήτη)Ρ Θ(εο)Υ"

Στην εικόνα παριστάνεται η Παναγία σε προτομή που κρατεί τον Χριστό στο αριστερό της χέρι και έχει το δεξί χέρι μπροστά στο στήθος. Ο Χριστός στρέφει το βλέμμα προς αυτήν, ευλογεί και κρατεί κλειστό ειλητό. Επάνω στις γωνίες εικονίζονται οι αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ ημίσωμοι και με καλυμμένα τα χέρια σε στάση προσκύνησης.

Λέξεις-Κλειδιά: Παναγία Οδηγήτρια, Χριστός, Ανδρέας Ρίτζος
photo Παναγία Οδηγήτρια
τέλη 16ου αιώνα (1574-1582), 79x111εκ.
Μιχαήλ Δαμασκηνός

"Ψαλμός Μδ΄, 11-12"

Η Παναγία εικονίζεται μετωπική να κρατεί τον Χριστό στο αριστερό της χέρι και να δέεται προς αυτόν με το δεξί μπροστά στο στήθος. Ο Χριστός, επίσης μετωπικός, ευλογεί με το δεξί χέρι και κρατεί τυλιγμένο ειλητό με το αριστερό. Επάνω, στις δύο γωνίες, οι αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ, ημίσωμοι, κρατούν ανοιχτά ειλητά με απόσπασμα από τους ψαλμούς (ψαλμ. Μδ΄, 11-12) που αναφέρεται στην Ενσάρκωση.

Λέξεις-Κλειδιά: Παναγία Οδηγήτρια, Χριστός, Ενσάρκωση, ναός Αγίου Γεωργίου, Μιχήλ Δαμασκηνός, Βενετία
photo Παναγία του Πάθους
τέλη 16ου- αρχές 17ου αιώνα, 66,5x83,3εκ.
Εμμανουήλ Τζανφουρνάρης

"Μ(ήτη)Ρ Θ(εο)Υ, Ι(ησού)C Χ(ριστό)C"

Στην εικόνα παριστάνεται η Παναγία μέχρι τη μέση που κρατεί τον Χριστό με το αριστερό της χέρι . Ο Χριστός γέρνει προς το μέρος της και στηρίζεται με τα δύο του χέρια στο δεξί χέρι της μητέρας του, ενώ παράλληλα στρέφει το κεφάλι και κοιτάζει προς τα πίσω και ψηλά, τον άγγελο που εικονίζεται ημίσωμος και φέρει τον σταυρό του πάθους του. ΄Άλλος ένας άγγελος με τη λόγχη και το ποτήριο παριστάνεται επίσης ημίσωμος από την άλλη πλευρά.

Λέξεις-Κλειδιά: Παναγία του Πάθους, Χριστός, Σύμβολα του Πάθους, Εμμανουήλ Τζανφουρνάρης
photo Σταυρός
μέσα 14ου αιώνα, 191x44εκ.
Marco da Venezia (αποδίδεται)

Στο μεγάλο σταυρό είναι ζωγραφισμένος ένας ξύλινος ημιεξαγωνικός σταυρός επάνω στον οποίο εικονίζεται ο Χριστός νεκρός. Στις τρίλοβες απολήξεις των κεραιών εικονίζονται επάνω ο αρχάγγελος Μιχαήλ με τη σφαίρα του κόσμου, αριστερά η Παναγία και δεξιά ο Ιωάννης, με τα χέρια στο πρόσωπο σε ένδειξη βαθειάς θλίψης.

Λέξεις-Κλειδιά: Σταυρός, Σταύρωση, αρχάγγελος Μιχαήλ, Παναγία, Ιωάννης, Βενετία
photo Σταύρωση
δεύτερο μισό του 14ου αιώνα, 39,5x50εκ.
άγνωστος ζωγράφος από τη Βόρεια Ιταλία ή τη Βενετία

Στην εικόνα ο Χριστός παριστάνεται νεκρός επάνω στο σταυρό. Από τη λογχισμένη πλευρά, τους βραχίονες και τα πέλματά του τρέχει αίμα. Η Παναγία και ο Ιωάννης στέκονται από κάθε πλευρά του σταυρού και με τις χειρονομίες και τις εκφράσεις τους τονίζουν τη δραματικότητα της σκηνής, ενώ στη βάση του σταυρού η Μαγδαληνή γονατισμένη αγκαλιάζει τα πόδια του Εσταυρωμένου. Στο βάθος εικονίζεται το τείχος της Ιερουσαλήμ.

Λέξεις-Κλειδιά: Σταύρωση, Χριστός, Παναγία, Ιωάννης, Μαγδαληνή, Βενετία
photo Το μαρτύριο του Αγίου Δημητρίου
δεύτερο μισό 15ου αιώνα, 50,5x53εκ.
άγνωστος ζωγράφος του Χάνδακα

Στην εικόνα ο νεαρός άγιος Δημήτριος κάθεται σε έδρανο, στο οποίο στηρίζεται με το αριστερό του χέρι και σηκώνει το δεξί την ώρα που δέχεται τα πλήγματα από τα δόρατα των στρατιωτών, που στέκονται αριστερά. Πίσω του ο δούλος του, ο Λούπος, παρατηρεί τη σκηνή τρομαγμένος. Την ίδια στιγμή κατεβαίνει από τον ουρανό ένας άγγελος που κρατεί ένα πολύτιμο στέμμα για να στεφανώσει τον άγιο. Στο βάθος εικονίζονται ένα κτίριο που έχει πύλη με τοξωτό υπέρθυρο, καθώς και τείχος με πυργοειδές οικοδόμημα.

Λέξεις-Κλειδιά: Άγιος Δημήτριος, Μαρτύριο, εικόνα προσκύνησης, προσκυνητάριο
photo Τρίπτυχο
τέλη 16ου αιώνα, 79x67εκ.
Γεώργιος Κλόντζας

Το τρίπτυχο έχει ξυλόγλυπτη βάση και επίστεψη διακοσμημένη με δεκαπέντε μικρά μετάλλια με σκηνές από τη Γένεση. Στην εσωτερική του όψη παριστάνεται η Δευτέρα Παρουσία. Στο κεντρικό φύλλο επάνω βρίσκεται ο Παντοκράτορας που δέχεται τις δεήσεις της Παναγίας και του Προδρόμου, χαμηλότερα ο σταυρός με τον Αδάμ και την Εύα και οι χοροί των πατριαρχών και των προφητών. Πιο κάτω εικονίζονται η Ψυχοστασία και η Κόλαση. Στο αριστερό φύλλο παριστάνονται έξι απόστολοι ένθρονοι, σε δύο ζώνες οι χοροί των ιεραρχών, των στρατιωτικών αγίων και των μοναχών και πιο κάτω η Έγερση των νεκρών. Στο δεξί φύλλο παριστάνονται οι υπόλοιποι έξι απόστολοι, οι άνθρωποι που περιμένουν την κρίση τους και η Κόλαση με το κτίριο της φλεγόμενης καμίνου, τη βάρκα με τον φοβερό βαρκάρη, τη γέφυρα με τους αμαρτωλούς και τους δαίμονες που στέλνουν τους ανθρώπους στο στόμα του δράκοντα.

Λέξεις-Κλειδιά: Τρίπτυχο, Γεώργιος Κλόντζας, Δευτέρα Παρουσία, Αποκάλυψη, Cappella Sistina, Προσκύνηση των Μάγων, Βρεφοκτονία, Κοίμηση της Θεοτόκου, Μετάσταση της Θεοτόκου, επεισόδιο του Ιεφωνία
1  2  3   4