Εικόνες
Αλφαβητική παρουσίαση ως προς: τίτλο, χρονολογία, ζωγράφος
Υπάρχουν 40 καταχωρήσεις.
![]() |
Άγιος Αθανάσιος τέλη 16ου αιώνα, 65x84εκ. Μιχαήλ Δαμασκηνός
|
![]() |
Γέννηση του Χριστού δεύτερο μισό του 15ου αιώνα, 78x96εκ. άγνωστος μεταβυζαντινός ζωγράφος από την Κρήτη Στο κέντρο της σύνθεσης εικονίζεται η Παναγία ξαπλωμένη έξω από το σπήλαιο της Γέννησης, ο μικρός χριστός στη φάτνη και τα ζώα που τον ζεσταίνουν με τις ανάσες τους. Γύρω από το κεντρικό θέμα εικονίζονται τα δευτερεύοντα επεισόδια της αφήγησης του ευαγγελίου και των αποκρύφων ευαγγελίων, όπως το Λουτρό του Βρέφους, η συνομιλία του Ιωσήφ με τους βοσκούς, η άφιξη των Μάγων, η αναγγελία στους ποιμένες και η δοξολογία των αγγέλων. Ο λαγός και το ελάφι στο πρώτο επίπεδο είναι στοιχεία από την τέχνη της Αναγέννησης. Λέξεις-Κλειδιά: Γέννηση, Παναγία, Ιωσήφ, Λουτρό, Ποιμένες, Μάγοι, Αναγέννηση |
![]() |
Εικονογράφηση του ύμνου «Επί Σοι Χαίρει» τέλη 16ου αιώνα, 47x71,5εκ. Γεώργιος Κλόντζας
|
![]() |
Η Ανάληψη δεύτερο μισό 15ου αιώνα, 55,5x66,2εκ. άγνωστος ζωγράφος του Χάνδακα Ο Χριστός με ενδύματα απαστράπτοντα από φως ανεβαίνει στον ουρανό, μέσα σε στρογγυλή δόξα, που κρατούν δύο άγγελοι. Στο έδαφος βρίσκονται οι απόστολοι σε δύο ομάδες γύρω από τη Θεοτόκο, την οποία πλαισιώνουν δύο λευκοντυμένοι άγγελοι. Στο βάθος εικονίζεται το όρος των Ελαιών. Λέξεις-Κλειδιά: Ανάληψη, Χριστός, Παναγία, Απόστολοι |
![]() |
Η Δευτέρα Παρουσία τέλη 16ου αιώνα, 96x127εκ. Γεώργιος Κλόντζας
|
![]() |
Η Δευτέρα Παρουσία 1640-1641, 124,5x38εκ. Φραγκιάς Καβερτζάς
|
![]() |
Η Εις Άδου Κάθοδος τέλη 16ου αιώνα, 42,5x48,5εκ. Μάρκος Μπαθάς (1498-1578) Η εικόνα αυτή ακολουθεί το εικονογραφικό πρότυπο της εικόνας αρ. 6 του Μουσείου. Εδώ ο Χριστός δεν περιβάλλεται από δόξα και δεν υπάρχουν οι άγγελοι με τα σύμβολα του Πάθους. Ο Αδάμ γονατίζει επάνω στο σκέπασμα της σαρκοφάγου, που είναι τοποθετημένο διαγώνια, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος δείχνει τον Χριστό με μία θεατρική κίνηση και ο αλυσσοδεμένος Άδης βγάζει φωτιές από το στόμα του. Λέξεις-Κλειδιά: Εις Άδου Κάθοδος, Ανάσταση, Αδάμ, Εύα, Ιωάννης Πρόδρομος, Προφήτες, Μάρκος Μπαθάς |
![]() |
Η Εις Άδου Κάθοδος τέλη 14ου αιώνα, 47,2x62εκ. άγνωστος ζωγράφος από την Κωνσταντινούπολη Η εικόνα παρουσιάζει την Ανάσταση του Χριστού, η οποία στη βυζαντινή τέχνη αποδίδεται με την Κάθοδο του Χριστού στον Άδη, σύμφωνα και με το απόκρυφο ευαγγέλιο του Νικοδήμου. Ο Χριστός στο κέντρο, μέσα σε δόξα, και μπροστά από μεγάλη σπηλιά, πατάει στις πύλες του Άδη και ανασηκώνει από την ανοιχτή σαρκοφάγο τον Αδάμ. Πίσω από τον Αδάμ στέκονται η Εύα, προφήτες και δίκαιοι και από την άλλη πλευρά ο Πρόδρομος, ο Σολομών, ο Δαβίδ και άλλοι προφήτες βασιλείς από την Παλαιά Διαθήκη. Χαμηλά στο κέντρο ένας άγγελος αλυσσοδένει τον Άδη. Επάνω στο χρυσό βάθος δύο άγγελοι πετούν, κρατώντας τα σύμβολα του Πάθους και αριστερά, πίσω από τον βράχο προβάλλει ο προφήτης Ιωνάς. Λέξεις-Κλειδιά: Εις Άδου Κάθοδος, Ανάσταση, Χριστός, Προφήτες, Αδάμ, Εύα, Ιωάννης Πρόδρομος, Δαβίδ, Σολομών, Ιωνάς, Άδης |
![]() |
Η Κιβωτός του Νώε δεύτερο μισό του 17ου αιώνα, 81x63,5εκ. Θεόδωρος Πουλάκης
|
![]() |
Η Κοίμηση της Παναγίας δεύτερο μισό 15ου αιώνα, 45,5x85εκ. άγνωστος ζωγράφος κρητικού εργαστηρίου Στην εικόνα αυτή παριστάνεται η Κοίμηση της Παναγίας, το επεισόδιο του Ιεφωνία και η Μετάσταση . Στο κεντρικό τμήμα βρίσκεται η Παναγία στη νεκρική κλίνη, ο Χριστός που περιβάλλεται από δόξα και αγγέλους, ο οποίος κρατάει την ψυχή της με τη μορφή σπαργανωμένου βρέφους, απόστολοι, ιεράρχες και πιστοί. Το επεισόδιο του Ιεφωνία εικονίζεται σε πρώτο επίπεδο, με τον αρχάγγελο Μιχαήλ που έχει κόψει τα χέρια του βέβηλου, ο οποίος προσπάθησε να ανατρέψει την κλίνη. Ψηλά εικονίζονται οι απόστολοι που προσέρχονται από τα πέρατα του κόσμου μέσα σε νεφελώματα, καθώς και η Μετάσταση της Θεοτόκου. Στο τελευταίο επεισόδιο η Παναγία μέσα σε δόξα μεταφέρεται από δύο αγγέλους στον ουρανό και παραδίδει την ζώνη της στον Θωμά. Δύο ακόμη άγγελοι κρατούν ανοικτές τις πύλες του ουρανού. Λέξεις-Κλειδιά: Κοίμηση της Θεοτόκου, Μετάσταση της Θεοτόκου, Επεισόδιο του Ιεφωνία |
1 2 3 4 |